Pro trenéry – úvod

Vážení kolegové,
v nově otevřené rubrice věnované především trenérům adeptů naší krásné hry, bychom rádi uveřejňovali především materiály, jež by se Vám mohly hodit při práci s Vašimi svěřenci. Tu máme na mysli jak tréninky individuální (osobní či po skypu), tak skupinové – v kroužcích, na soustředěních, šachových táborech tak i třeba tzv. webinářích a podobně.

Vědomi si nejen velké obliby, nýbrž i důležitosti taktických znalostí Vašich svěřenců, – citujme Richarda Rétiho: „Nejprve se musíme naučit kombinovat, abychom mohli později hrát i pozičně“! – je zcela zřejmé, že ve Vašich tréninkových materiálech by již nyní neměla chybět řada děl zaměřená na (jednoduchou) taktiku, jako je například známé a výtečné dílo Sergeje Ivaščenka s více než 1000 diagramy, nejrůznější manuály dokonce tématicky dělené dle druhu zasahujících či postihnutých figur a mnoho a mnoho dalších děl, která se ovšem již shánějí hůře, možná i z důvodů jistého nebezpečí zneužití autorských práv.

V první řadě tedy v naší nové rubrice, jež se opírá cca z 99 procent o díla autora, najdete taktické příspěvky, jež se dají využít jako domácí úkoly či testy pro svěřence. Jak známo, prostředky taktiky lze dělit podle nejrůznějších klíčů.

Poznámka: Pro nemálo mých kolegů trenérů je možná překvapením, že v taktice má dokonce svůj smysl i zcela chaotické zadávání pozic, kdy tedy kupříkladu počítač generuje jednu pozici diagramu za druhou, leč ty spolu tematicky nikterak nesouvisejí a dokonce i složitost řešení je velmi různorodá! „Co je tohle za nesmysl?“ může se ptát nejeden rozhořčený trenér! Zastánci chaotického výběru pozic pro řešení však mají v rukách snadno pochopitelný argument: „Hrajete-li Vy či Váš svěřenec partii, víte před jejím začátkem, zda – že ‚použitá taktika‘ bude vypadat přesně tak a tak, nebo jde vesměs o děj, který nemůžete sami ovlivnit? Obtížnost, druh využitého TP a podobně?…“.

My se však kvůli orientaci při výběru vhodných úkolů a testů beztak musíme opřít o nějaký dělící klíč… co se týče speciálně taktiky, autor se pokusí seč mu síly stačí, aby orientace podle taktických prostředků či druhů kombinací (ideje, obtížnost) či třeba otázky propočtu byly lehce k nalezení. Vše potřebné stran vyhledávání vhodných vzorů (kam sáhnout a kam naopak ne) se zájemce dozví v příslušných nezbytných vstupech do daných oblastí.

Trenéři si ovšem v rubrice rovněž mohou zdarma stáhnout sérii oblíbených článků, které vycházely v letech 2002-2005 nejdříve na stránkách tehdejšího časopisu „Mat-64“, později i ŠachInfa (pod názvem Šachy do škol – škola šachu). Toto dílo se sice zabývá primárně voleb vhodného zahájení pro Vaše svěřence, jde však mnohem dále, jak již svědčil původní název „Světla a stíny dětské praxe“ (Upozorňuji ovšem opět – série článku nemusí být určena pouze začínající mládeži!).

V nové rubrice „Pro trenéry“ lze též nalézt (a zde i zakoupit) kompletní roční výukový program, který dříve vycházel na DVD, přičemž vydavatelem i zadavatelem díla byl v té době Šachový svaz Plzeňského kraje. Některé ukázky – aby měl trenér alespoň povědomí jak učební materiál vypadá – si však půjde v rubrice – jak bývá naším zvykem – nejprve prohlédnout a stáhnout.

Zde tedy v kostce načrtněme co může čtenář – trenér v nové rubrice najít:

  • Množství taktických pozic (úkolů, testů), včetně využití nejnáročnějšího taktického prostředku (TP) kombinace. Označení TAKTIKA.
  • Technika propočtu variant opět ve formě úkolů a testů (dopočítávání variant, obrazová fixace, pomocník hodnocení pozice na konci propočítané varianty; nesmí chybět ani problematika
    výběru tahů kandidátů…). Označení složky PROPOČET.
  • Technika propočtu variant opírající se o kombinační vidění, fantazii. Označení PROPOČET.
  • Strategie – úkoly a testy k nejrůznějším tématům. Označení STRATEGIE.
  • Končící hry. Označení KONCOVKY.
  • Žertovné úkoly, testování paměti, úkoly k rozvoji deduktivního myšlení… Označení: ZÁBAVA.

Formáty ke stažení: používáme běžné Adobe Acrobat, Word, daleko nejrozšířenější, tedy „chessbásovké“ soubory (.cbh či komprimované .cbv). Zakoupené materiály jsou potom uváděny i ve formách .pgn (zde může ovšem způsobovat určité problémy nemožnost zobrazení mnemotechnických „chessbase pomůcek“, tedy kupříkladu zvýraznění důležitých polí, úhlopříček, sloupců a podobně).

Volné stahování: velká většina materiálů pro trenéry je na našich stránkách volně ke stažení, některé delší a propracovanější výukové materiály jsou potom umístěny v placené sekci s tím – jak
jsem se již zmiňoval – může čtenář-trenér vždy nahlédnout do nějakého tématu a tedy i systému práce autora.

Jan Bílek – Šachová škola
Hrádecká 14, 312 00, Plzeň
email: bilekjan@skolasachu.cz

PDF článek: Pro_trenery-Uvod_do_rubriky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Šachový citát

Šachy jsou prubířský kámen  intelektu.

Johann Wolfgang von Goethe

Šachová úloha
Šachový citát

 

Šachy podobně jako hudba a láska mají tu moc učinit člověka šťastným.
Siegbert Tarrasch

 

Výhodný hosting